FOLKERETTEN GJORT TIL EN FLOSKEL
Carsten Korsar
Irak-krig: Min p mange mder gode ven, Niels V. Skipper Petersen, frer 29.11. ingen ringere en det franske filosof Andr Glucksmann i felten. Svidt jeg ved, reprsenterer denne en form for anarkisme, og er stadig traumatiseret af Mikhail Bakunins uddrivelse af Frste Internationale Arbejderassociation i 1800-tallet. S det eneste Niels kan bruge, er vel hans had til marxister.
Men Niels anfrer, at Nihilisme forstet som den totale ligegyldighed overfor andre menneskers liv er Glucksmanns begrundelse for at sttte den USA-ledede aggression mod Irak. Sdan lser jeg i hvert fald indlgget.
Anvender man dette kriterium, vil man ogs kunne betegne USA's prsident, George W. Bush, som nihilist, idet han kalkulerede med civile tab ved angrebet. Det samme glder USA's nre allierede, Ariel Sharon. Vi ved, at Bush har sat sin underskrift p adskillige ddsdomme i tiden som guvernr i Texas, herunder ogs eksekvering af ddsdomme over mentalt retarderede brn helt ned til 12 r.
Sledes vil prdikatet nihilist kunne bruges om utallige magtudvere, ogs selvom konsekvenserne af deres magtudvelse ikke ndvendigvis vil f en fatal udgang. Udsagnet bliver derved meningslst og tomt, og svarer til, at jeg ville argumentere for at Jorden er flad hvilket man erkendelsesteoretisk godt kan. Jeg vlger dog at mene, at Jorden er rund, thi jeg har som smand konstateret p en klar dag og med en kikkerts hjlp at man ser overbygningen af et skib i horisonten, fr man ser skibsskroget, men ogs dette vil erkendelsesteoretisk kunne modargumenteres.
At indtage det standpunkt at USA's angreb var berettiget er helt legitimt. Folkeretten er ikke en absolut strrelse, og at stte den igennem forudstter, at man har magten til det. Men USA har gjort folkeretten til en floskel; humanistisk staffage. Derved indtager USA principielt pladsen ved siden af Nazi-Tyskland, som med Hitler mente, at traktater kun var et stykke papir. Det betyder ikke, at jeg sammenligner USA med Nazi-Tyskland i almindelighed. Kun at USA's tilsidesttelse af folkeretten og flere internationale konventioner i princippet er sammenlignelig med Nazi-Tysklands holdning og adfrd p dette punkt.
Gamle professor Slk, som vi i min ungdom elskede at hade, argumenterede p sin provokerende facon for, at da Gud er dd, er alt tilladt, og man kunne ikke hente sine begrundelser i etik og moral. Derfor kunne der argumenteres for, at det sdan set ikke var forkert at sl postbudet ihjel. Det var bare ikke klogt, for s fik man ingen breve. Han argumenterede i stedet for klogskabsregler.
Det er ikke klogt af USA at tilsidestte folkeretten og internationale konventioner, thi ingen vil flgelig overholde dem den dag, hvor USA nsker beskyttelse af dem. Imidlertid er de stadig vrdifulde s illusoriske de end p baggrund af de reale magtforhold i verden kan tage sig ud. Man skal blot gre sig klart, at der altid skal kmpes for deres overholdelse. Det samme glder det diffuse begreb demokrati.
Sledes forvirrede af filosofien kan vi alle konstatere, at Niels med Glucksmann tilsyneladende mener, at et angreb, der kun koster i nrheden af 10.000 mennesker livet, m fre os til at slutte, at Bush og Niels vrige venner ikke er nihilister, idet et mindre onde er at foretrkke for at opn et strre gode nemlig at Saddam Hussein standsede sit endnu ikke dokumenterede folkedrab p 100.000-vis af sine irakiske landsmnd. Vi har dermed forladt overordnede, humanistiske vrdier, og str tilbage med nyttebetragtninger. Hermed ligger vejen til nazismens racehygiejne ben.