HOVEDSIDE | | BLIV MEDLEM | BESTIL MATERIALE | STT MP

MINORITETSPARTIET
ET HUMANISTISK PARTI FOR ALLE, DER NSKER SOCIAL RETFRDIGHED, LIGHED FOR LOVEN OG FRIHED TIL FORSKELLIGHED  
DEBATINDLÆG (12.07.04)

MENNESKERET OG PROFESSIONALISERING
Niels K. Petersen

Jan Sonnergaard udtaler om sin generation 12.7., at "det er forsteligt nok, at folk ikke lgger deres engagement i partipolitik, for politik har fjernet sig fra dagligdagen og er blevet mere professionaliseret." Videre citerer han U2: "I would join a movement, if there was one, I could believe in."

Som nogenlunde jvnaldrende med Sonnergaard kan jeg godt nikke genkendende til afskyen ved en politisk verden, hvor man i sgen efter politikere med integritet og visioner kun finder cand. polit.'er med nsen i den seneste meningsmling.

Derfor bekymres jeg ogs over samme dag at lse lederen, hvor JE appellerer til Socialdemokraterne om at tage den menneskeretlige kritik af Danmark til sig, fordi "diskussionen om menneskerettigheder udgr et stort potentiale for oppositionen." Det er alts ikke, fordi menneskerettighedssprgsmlet er et centralt sprgsml om holdninger, indstillinger og principper for, hvordan samfundet skal vre indrettet, men fordi det kan give nogle point i valgkampen og dermed mske sikre Socialdemokraterne regeringsmagten.

Hvorefter de i vrigt kan gre, som det passer dem, eller hvad?

Det er uhyggeligt, at den professionalisering af politik, Sonnergaard nvner, i den grad har taget overhnd, s det hele handler om, hvordan man markerer og profilerer sig, og i vrigt kan man tillade sig at vre ligeglad med helt fundamentale standpunkter som f.eks. beskyttelsen af fundamentale rettigheder. Det er vel ikke mindst p grund af overfloden af politiske vindbjtler, der gr efter magten for noget nr enhver pris, at menneskerettens modstandere i Dansk Folkeparti har fet vind i sejlene. De har nemlig holdninger, som de str ved, og de overlader det til andre at sejle rundt i jagten p vlgertkke.

Reaktionen fra Venstre, Socialdemokraterne og andre p den menneskeretlige kritik af Danmark afslrer politisk opportunisme og snversyn, for ikke at sige menneskelig forarmelse. Glder det Socialdemokraterne, behver man vel blot betnke rdselstrioen Weiss, Simonsen og Jespersen for at forst, at her lades alt hb ude.

S jeg forstr egentlig godt, at s mange af mine jvnaldrende melder sig ud af partipolitik. For hvem nsker at vre med i dt selskab?

MINORITETSPARTIET, LBORGGADE 32, 1. TV., 2100 KBENHAVN , EMAIL:
TLF: 70 22 69 59