HOVEDSIDE | | BLIV MEDLEM | BESTIL MATERIALE | STT MP

MINORITETSPARTIET
ET HUMANISTISK PARTI FOR ALLE, DER NSKER SOCIAL RETFRDIGHED, LIGHED FOR LOVEN OG FRIHED TIL FORSKELLIGHED  
DEBATINDLG
DEBATINDLG (19.07.04)

UHVISK TALE I DANSKE FNGSLER
Carsten Korsar

De seneste dage har medierne flydt over med rdselsberetninger om, hvor grimt fangerne taler til bevogtningspersonalet, de skaldte fngselsfunktionrer. Navnlig de unge indvandrere og efterkommere af indvandrere har mttet st for skud, og de beskyldes tilmed for ikke at respektere de kvindelige vogtere.

Den 12.3.04. kunne nrvrende avis berette, at Fngselsbetjente har problemer med jargonen. Fngselsvsnet havde derfor hyret en kommunikationskonsulent, bakkesangerinde Karen Marie Lillelund, der skal lre vogterne at tale pnt. Hun citeres for flgende: Nr de ansatte tilbringer s meget tid sammen med de hrde drenge, som eksempelvis rockerne, s fr de en tilbjelighed til at kopiere deres mde at tale og kommunikere p. De tilegner sig hurtigt en hrd tone og en barske form for humor, fordi indsatte og ansatte hele tiden har paraderne oppe. Sledes har frk. Lillelund anbragt vogterne i offerrollen.

Hvad skal man egentlig tro? Jeg aflgger i gennemsnit et besg i danske fngsler om ugen. Belrt af drlig erfaring er min holdning, at jeg flger personalets anvisninger, og i det omfang tiltale krver svar, s svarer jeg med enstavelsesord fortrinsvist ja og nej.

En undtagelse er dog Afd. 1, vest p Vestre Fngsel. Her er det som at komme til en anden verden. Personalet optrder tjenstligt korrekt ja, til tider nsten venligt og hjlpsomt. Afd. 1, vest er en afdeling for strkt negativt styrende indsatte, ogs kaldet en rockerafdeling.

Det har selvflgelig undret mig en hel del at mrke denne forskel. En nrliggende forklaring er, at besg til fangerne bryder afsondretheden og bidrager til at stte humret lidt op. Med andre ord, s bliver fangerne nemmere at have med at gre for personalet hvilket alt andet lige gr stemningen bedre p afdelingen. I sidste ende er det bedre for alle parter.

Det er mit faste indtryk, at den afstand mellem fanger og vogtere, som Dansk Fngselsforbunds formand, Carsten Pedersen, uafladeligt taler om, er betydeligt mindre p Vestre Fngsels rockerafdeling end alle andre steder. P foranledning af Dansk Folkeparti og Dansk Fngselsforbund er justitsministeren nu i gang med at delgge en velfungerende afdeling. Dels for at kapre stemmer, og dels for at forflge snvre, fagpolitiske interesser. Man sr vind, og hster storm!

MINORITETSPARTIET, LBORGGADE 32, 1. TV., 2100 KBENHAVN , EMAIL:
TLF: 70 22 69 59