HOVEDSIDE | | BLIV MEDLEM | BESTIL MATERIALE | STT MP

MINORITETSPARTIET
ET HUMANISTISK PARTI FOR ALLE, DER NSKER SOCIAL RETFRDIGHED, LIGHED FOR LOVEN OG FRIHED TIL FORSKELLIGHED  
DEBATINDLG
DEBATINDLG (16.09.2004)

INGEN UNDSKYLDNING TIL FOLKEPARTI
Carsten Korsar

Det radikale Venstre har en meget modig formand. Og nu mener NORDJYSKES leder (14.9.) at denne formand skylder Dansk Folkeparti en undskyldning, fordi han p sit partis landsmde p usmagelig vis (har) sammenlignet Dansk Folkeparti med nazisterne.

Smag og behag er som bekendt forskellig. Men mon ikke lederskribentens egentlige problem er, at DF er VK-regeringens stttepdagog? Hvis jeg gad, kunne jeg fremdrage svulstige citater fra folkepartister, som ikke p mindste mde lader nazisternes retorik i Der Strmer noget efter at nske. Men nrvrende avis daglige lsere behver vist ingen yderligere dokumentation.

At DF er blevet stuerent hos handelshjskole-Venstre er ligeledes en smagssag. Ude i de sm landsogne m der sidde andre venstrefolk, som slet skjult krummer terne. Dem om det. I 1933 troede von Hindenburg og von Brnning ogs, at Adolf og hans raske svende kunne gres stuerene, men rgen fra en Rigsdagsbrand kvalte effektivt denne illusion.

Referencen til Der Strmer var dum alene fordi 99 % af befolkningen antageligt aldrig har lst en linie fra denne publikation. Men plat var den ikke. Demokratiets svaghed er, at det ogs tillader demagoger og populister at danne partier og blive valgte. Hvad de derefter udnytter demokratiet til, er ganske uvist. Gamle Winston Churchill sagde noget i retning af, at demokratiet var en drlig styreform. Men, tilfjede han alle alternativer er vrre.

Jeg er ganske enig med den gamle hugaf fra den anden ende af det politiske spektrum. Det ndrer imidlertid ikke p, at demokratiets yderste konsekvens er dets afskaffelse som da tyskerne i 1933 stemte ja til at gre Adolf til kansler p livstid. S langt er det ikke kommet i dronningeriget endnu. Men et par hurtige, konomiske kriser og et terrorangreb kan snart ndre p dt forhold.

Den kvalmende nationalisme, som strmmer fra DF, har verden set fr: I Italien i 1922, i Spanien fra 1936-75, i Chile i 1973 og fremover, i Tyskland fra 1933-45. Der er naturligvis forskelle i nuancerne. Mske endda vsentlige forskelle. Det hverken kan eller skal bestrides. Men flles for dem er den chauvinisme, som den ekstreme fdrelandskrlighed fremkalder og som bruges til at undertrykke anderledes tnkende og troende, eller blot andre med anderledes prferencer, nr den tid kommer.

Nationalismen, fdrelandskrligheden og chauvinismen er den Ddens Trekant, som igen med tidens fylde vil stte verden i brand. Og nr jeg ser Pias raske svende i hvide skjorter og sorte bukser marchere ind til DFs landsmder under Dannebrog og til messingsuppe, hrer jeg ogs for mit indre re de hse brl og stvletramp i de mrke gader i Weimar-republikkens Tyskland.

Mtte strkere magter bevare Danmark!

MINORITETSPARTIET, LBORGGADE 32, 1. TV., 2100 KBENHAVN , EMAIL:
TLF: 70 22 69 59